|
Post by Enni on Mar 5, 2013 16:57:11 GMT 2
she-o. MiksuMiksua hoitaa Sarah, joka myös kirjoittaa hoitopäiväkirjaan.
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 5, 2013 18:05:27 GMT 2
Tulin Ruolammelle ja haeskelin tarhaa silmilläni. Tuolla sen täytyy olla ja sieltä se löytyi. Sitten etsiskelin mustakimoa shettistä nimeltään Miksu. Sitä ei näkynyt siellä. Menin vähän lähemmäksi , mutta en nähnyt Miksua missään. - Miksuu! huusin. Tallista kuului hirnahdus. Kävelin sinne ja siellä se seisoi. - Voi miten söpö olet! sanoin hellästi. - Kukas se sinä olet? kysyi ääni takanani. Käännyin taaksepäin ja näin noin 20 vuotiaan suht. pitkän naisen jolla oli vaaleat hiukset. - Öö... Olen Sarah. Entä sinä? - Olen Sinna. Tämän tallin ratsastuksenopettaja. Oletko Miksun uusi hoitaja? - Kyllä olen. Olen siis uusi täällä. - Voin näyttïää sulle paikkoja. Pääsetkö huomenna tänne? - Kyllä pääsen, mutta nyt mun täytyy mennä. Silitin vielä Miksua ja lähdin. Vilkutin Sinnalle.
Tämä oli mun eka tutustuminen Miksuun ja Sinnaan.
|| Ihanan utelias ja ytimekäs aloitustarina, jolla sai hyvin kiinni sen, mitä haitkin; ensimmäisen tutustumisen ja pikkuisen jännityksenkin. Miksu on kyllä tosi söpö, kiva että sinustakin! :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 6, 2013 16:40:37 GMT 2
Olin tullut tallille ja Sinna oli alkanut esitellä mulle talllia. Ja sitten vastaani tuli jokin taulu. Se oli ilmoitustaulu. - Tässä ilmoitetaan kaikesta. Sinna jatkoi. - Okei, hyvä tietää. Taidan käydä kattoo sen joka päivä, minä jatkoin. - Se kuulostaa hyvältä.Tultiin Miksun karsinalle. - Ja tuolla on yksityiskaapit. Niihin voit laittaa tavaroita, Sinna lisäsi. - Kiitos kun autoit mua! Sanoin. - Eipä kestä. Haluaisitko lähtee ratsastaan? - No joo, mutt en mä osaa... - Ei haittaa! Nyt opetellaan, Sinna jatkoi kiireesti. - No okei, mä suostun. - Hyvä juttu. Hae Miksu niin laitetaan se kuntoon yhessä. - Okei, mutt en mä osaa ees laittaa riimuu. - Ok, mä tuun sun kaa, mutta yritä ensin itse. - Selvä. Lets go! Käveltiin tarhalle ja huusiin Miksua. Se tuli ihan kiltisti tänne. Menin tarhaan ja sähelsin sen riimun kaa, mutta silti Miksu seisoi kiltisti paikoillaan. - Okei mä autan. Eli ensin tän laitat tähän. Sitten vedät sen tosta ja noin. Hyvinhän se meni. Hymyilin kuin Naantalin Aurinko. - Sitten kiinnität ton riimunnarun siihen. Noin! Nyt vaan taluttamaan. Lähdin kävelemään. Se meni ihan hyvin. - Hyvä! Menen eeltä niin näytän minne tuot Miksun. - Selvä. Sinna käveli eeltä ja seurasin. - Tähän se kiinni. - Ok. - Tuu mukaan niin näytän missä Miksun harjat on. - Okei mä tuun. Mentiin sinne ja Sinna näytti missä harjat on ja mä otin ne. Aloin harjata ensin pölyharjalla ja sitten kumisualla. Puhdistin kaviot ja silitin ihan hiukkasen Miksun päätä ja sitten kaulaa. -No niin satulan vuoro. - Ööö en kyllä osaa varmaan satuloida. - Mä autan. Nostin sen selkään ja sain sen oikeaan paikkaan. - Hyvä! Satulavyö kiinni. - Juu. Laitoin sen kiinni. - Sitten suitset. - Joo näitä en osaa laittaa. - Mä laitan, mutta katso sivusta niin ensi kerralla menee hyvin. - Joo. Sinna sujautti ne Miksun päähän. - Toi näyttää niin helpolta. - Oon harjoitellut. Mentiin kentälle. Nousin satulaan ja lähdin liikkeelle. Se kulki ihan hyvin. Olin juuri päässyt hyvään rytmiin, kun... - Nyt meidän täytyy lopettaa, koska minun pitää lähteä. - Voi ei, oliko tästä jotain haittaa. - Ei tietenkään. Kyllä mä sua autan! - Okei, vien Miksun talliin, vai? - Joo vie vaan. Kävelin talliin ja hoidin Miksun se ei ollut hionnut , koska olin mennyt vain käyntiä. Laitoin Miksun karsinaan. - Heippa Miksu kulta. Nähdään pian.
Tämä oli eka ratsastuskertani Miksulla.
|| Hauska tarina! Hyvä, että osaat tunnustaa myös sen, jos et jotakin osaa, koska silloin voit kysyä apua ja opit uutta. Tarinasi oli aika vuorosanapainoitteinen, joten ensi kerralla kannattaa koettaa sellaista, että kirjotat välillä vuorosanoja ja välillä myös kerrot muuten tarinoiden päivän kulusta. Välillä sinulla oli unohtunut joitakin välilyöntejä, mutta ne eivät onneksi ole niin vaarallisia. Muista, että vuorosana tulee omalle rivilleen ja tarinointi omalleen, kuten: "- Se kuulostaa hyvältä.Tultiin Miksun karsinalle." tuo "Tultiin Miksun karsinalle." olisi kuulunut jo seuraavalle riville. Pientä hienosäätöä vain, kiva tarina ja hauskaa, että olet päässyt ratsastamaankin! :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 8, 2013 20:12:12 GMT 2
8.3.13
Tulin Ruolammelle ja näin heti Miksun pään aidan takana. Menin hakemaan tallista riimunnarun ja otin Miksun kiinni. Lähdin kävelemään tallille ja Miksu seurasi taas kiltisti perässä. Näin tallilla Suvin joka oli harjailemassa Allia karsinassa. - Moi! lausahdin. - No moi! Suvi vastas. - Mitäs sulle kuuluu? - Eipäs ihmeitä. - Ok, lähen Miksun kaa kentälle. Suvi nyökkäsi. Vein Miksun kiinni käytävälle ja menin hakemaan Miksun harjat ja varusteet. Sinna tuli mua vastaan. - Moi Sinna! - No moi Sarah. Ootko menossa ratsastaan? - Joo meen kentälle Miksun kaa. Tuutko opettaa? - No joo. Voin mä tulla. - Ok laitan Miksun kuntoon. Sinna nyökkäs. Harjasin Miksun ja laitoin satulan sen selkään ja se meni taas oikein. - Hyvä se meni taas oikein. - Jes! Sitten oli suitsien vuoro. Sain ne jotenkuten päähän melkein oikein. - Öö, toi tulee tuosta. - Ainiin se olikin. Sorry! - Ei mitään kyllä sä vielä opit! - Lähetään kentälle. Nyt oli mun vuoro nyökätä. Käveltiin kentälle ja Sinna auttoi mut selkään. - Okei eli ensin käyntiä pitkin ohjin. Nyökkäsin ja sain kuin sainkin Miksun liikkelle, mutta koville se otti. Olin mennyt kierroksen, kun Sinna sanoi: - Sitten reippaasti käyntiä. - Eli siis mitä? - No siis ohjat lyhyeks ja vähän vauhtia. - Ok Tein kuten Sinna käski ja pian käveltiin reipasta vauhtia. - Haluutko ravata? - No joo. - Eli meet ensin kevyyseen istuntaan ja sitten kun oot valmis niin alat keventää. - Ok, ymmärretty. Aloitin ravin. Se oli pompottavaa, mutta sitten muistin Sinnan neuvon. Menin ylös. Se helpotti heti. Sitten alotin kevennyksen se sujui hyvin. - Hyvä Sinna huusi kentän toiseen päähään. - Jes! - Voit ravata muutaman kierroksen. Ravasin ja taas kun pääsin hyvin rytmiin kiinni, niin sitten Sinna käski lopettaa. - Ptruu ptruu! Nyt pitää lopettaa. Ratsasta vielä loppukäynnit. Ratsastin loppukäynnit ja vein Miksun talliin. Tajusin, että olin unohtanut siivota karsinan. - Voi ei, Miksun karsina on siivoomatta. - No ei hätää. Mä siivoon sen silläaikaa kun sä hoidat Miksun. - KIITOS! Oon sulle palveluksen velkaa. - Eipä kestä. Meen nyt. Harjasin Miksun ja Sinna oli saanut karsinan valmiiks, joten vein sen karsinaan. - Heippa Miksu. Oot mulle rakas! Ja moi sullekkin Sinna! - Joo moikka!
Tässä tarinassa ravasin ekaa kertaa Miksulla.
|| Mukava tarina, ja oli ihana huomata ilosi ravissa. Tekstisi on vuoropuhelupainotteista, joten voisit väliin kirjoittaa myös kuvailevampaa tarinaa. :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 9, 2013 10:53:17 GMT 2
9.3.13 klo: 11.20
Tulin bussilla Ruolammelle ja ajattelin, että tänään meen kärryillä ja huomenna on Miksulla vapaapäivä. Kävelin loivan mäen ylös ja näin tarhan ja siellä se Miksutin olikin. - Nyt siivoon karsinasi ensin ennenkö lähdemme minnekkään, sanoin itsekseni. - Niin poika, tänään lähetään ajamaan, jatkoin. Miksu heilutteli korviaan, kun kuuli ajamisesta. Menin tallille ja hain kottarit ja talikon. Aloitin karsinan siivoomisen. Olin saanut sen valmiiksi, kun Sinna tuli sisään. - Moi, Sinna! - No moikka! hän vastasi. - Aijon mennä tänään ajamaan Miksulla, mutta on ongelma. En nimittäin osaa laittaa valjaita kunnolla. - Jaa, että apua tarttisit. - No, niin. - Voin mä auttaa. - Kiitos! - Millon oisit menossa? - Niinku nyt. - Öö ei käy, koska mulla alkaa hiihtoratsastus ihan just. Mää pääsen vasta kahelta. - Ok. No mä siivoon karsinoit. - Jep. Aloitin siivoomisen. Siivosin Brillan, Rollen ja Rikun karsinat. Kello lähentelikin jo puoli yhtä. Menin syömään eväitä. Mulla oli mukana pari omenaa, välipalapatukoita ja leipää, mutta sitten Sinna tuli luokseni ja sanoi. - Tuuhan nyt syömään ruokaa. - No joo. Saanko mä? - No totta kai! Käveltiin talolle ja kerroin, että olin siivonnut muidenkin karsinoita. - Siivosin Brillan, Rollen ja Rikun karsinat. - KIITOS! Beatrice ja Samppa sanoi. - Eipä mitiä. - No haluutkos sä Sarah tulla teoriaan mukaa? Sinna kysyi. - Emmä varmaan saa… - No saathan! - No voin mä tulla, mut onkos siitä haittaa? - Ei oo. Kaikki oli jo syönyt. - Missäs se teoria on? kysyin. - Se on täällä. - Ok. Me vietiin astiat pois ja teoria alkoi. Kun se loppui Sinna tuli mun luokse ja kysy. - No mennäänkös sitten. - Joo mennään vaan. Käveltiin tallille ja hain Miksun valjaat ja harjat. Harjasin Miksun ja se sujui rutiinilla. Sitten aloitettiin valjastaminen. Ensin olin ihan ulkona, mutta pikkuhiljaa sain kiinni siitäkin. Saatiin Miksu valmiiksi. - No niin, ei muuta kuin menoks. Menin istumaan koppakärryihin ja Sinna päästi irti. Miksu heilutteli korviaan innoissaan. - Meen tonne päin, ja osoitin kädelläni sinne. - Okei. Lähdimme rauhallisesti liikkeelle. Kun tultiin takaisin olin hieman pettynyt. – Sepäs loppui lyhyeen, ajattelin ääneen. – No, ei se ikuisuutta kestä. Kello oli noin puoli neljä. Menin sisälle ja riisuin valjaat Miksulta. Harjasin sen ja laitoin sen karsinaan. - Moikka Miksu! Moikka Sinna! - Moikka!
Tässä olin teoriassa ja ajoin Miksulla. En kyllä tiedä oliko luvattua tulla teoriaan ja syömään. Ja oliko teoria edes ruokasalissa! Anteeksi
Sarah & Miksu 4 HM
|| Pyhpah, ei sinun tarvitse mitään anteeksipyydellä! Totta kai saa tulla teoriaan ja käydä syömässäkin kun pyydetään, ja teoria voi olla missä vain. :) Hauskaa, kun keksit tuollaisia pieniä virikkeitä tarinaasi. Kannattaa jakaa tekstiä kappaleisiin, joiden väliin teetkin kaksi rivinvaihtoa yhden sijasta niin, että tekstistä tulee selkeämpää lukea. Kappaleenvaihtoja kannattaa ajatella niin, että kun tarinassa kulkenut ajatus tai paikka vaihtuu, niin vaihtuu kappalekin. Tässä esimerkiksi ruoan ja ajamisen välissä. :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 10, 2013 18:48:24 GMT 2
10.3.2013 Eli siis sorry! Tossa kuvass on kevät. :( Ja toi kuva on rypyss. :-[ Eikä toi kuva näytä ees Miksulta. :'( Koittakaa kestää... || Onpa suloinen kuva! Se ei haittaa, vaikka piirsitkin kevään, vaikka Ruolammessa lunta on. Lunta on vähän tympeä piirtää ja värittää, ja voihan täällä meilläkin jossakin kohtaa näkyä ruohoa... ;) Ilmetty Miksuhan tuo on ja ihanan pörröinen! - Britta/i]Attachments:
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 12, 2013 19:26:50 GMT 2
12.3.13
- Kotitehtävät yksi, kaksi ja kolme sivulta 121. Koulun kello kajahti soimaan. Juoksin kotiin vaihtaan vaatteet ja lähdin pysäkille. - Jes, kerkesin tähän. Kerkesin juuri ja juuri aikaisempaan bussiin mitä olin luullut. Jäin pois kyydistä Ruolammen kohdalla. Kävelin mäen ylös ja näin tarhan. En nähnyt Miksua siellä. Menin talliin ja Miksun kohdalle, mutta Miksu ei ollut karsinassaan. - Missä se heppa on? puhuin itsekseni. Lähdin saman tien siivoomaan Miksun karsinaa. Sain sen valmiiksi, kun tallista kuului hörähdys. Kävelin takaisin tarhalle ja Miksu oli odottamassa mua aidan vieressä. - Missä olet ollut, höpsö? kysäisin. Olin juuri lähdössä tallille, kun Sinna oli tulossa kanssa tarhalle. - Moi! Näin sut heilumassa tuolla tallil ja veikkasin, et tuut tarhalle joten toin sulle nää. - Oi, kiitos! Olinkin juuri tulossa hakeen niitä. - No eipä kestä. Ootko menossa ajamaan? - Jep, meinasin kokeilla kentällä. Tuutko kattoo? - Joo, voin mä tulla. Otin Miksun kiinni ja lähdin kävelemään tallille. Sinna laittoi tarhan kiinni. Menin talliin ja sidoin Miksun kiinni renkaaseen käytävälle. Hain valjaat ja harjat. Aloin harjata Miksua, kun Sinna sanoi: - Meen kentälle jo. Nyökkäsin. Jatkoin harjaamista. Kun pölyharja ja kumisuka oli tehneet tehtävänsä näytti siltä kuin ori olisi harjattu. Putsasin kaviot ja se sujui mallikkaasti. Aloin laittaa varusteita. Laitoin varusteet ja se sujui hyvin. Kun tuli suitsien vuoro Miksu ei halunnut ottaa kuolaimia. Otin ne pois ja laitoin uudelleen. Se onnistui. Ajoin Miksun kentälle. -Hyvä! Olitpas sinä nopea. Sinna huusi aidan viereltä. - No joo. - Eli mee käyntiä. Laitoin Miksun liikkeelle ja se heilutteli päätään innoissaan. Imutin vähän ja Miksu lähti ravaamaan. - Hieno poika Miksu. sanoin. Jatkoin ravia vielä vähän, kunnes käännyin Sinnaan kysyen. - Joo eli sit voit tehä kiemurauria. - Okei. Aloitin kiemurauran ja se ei aluksi sujunut minnekkään. Miksu ei tajunnut minne sen piti mennä. Sinna tuli kentän puolelle ja auttoi minua taluttamalla Miksua. Pikkuhiljaa Miksu alkoi tajuta jutun idean. Sinna vain käveli Miksun vierellä. Lähdin ravaamaan rauhallisesti ja Miksu alkoi päästä jujulle. Lopetimme sen ja tein pysäytysharjoituksia. Miksu ei heti tajunnut sitäkään, mutta lopulta sekin sujui. Tein ravissa vielä yhden kiemurauran ja se meni tosi hienosti. Lopulta laskeva aurinko lopetti ajohetkemme. - Oho, kello on jo aikas paljon.Meidän kannattaa lopettaa. - No joo. En huomannu mitään. Sinna aukaisi kentän portin ja menin ulos. Ajoin tallille ja nousin pois kyydistä. Otin valjaat ja kärryt ja vein ne pois. Aloin harjata Miksua, kun huomasin, että se oli hieman hionnut. Laitoin sille loimen ja lähdin kävelyttämään sitä. Vein sen takaisin talliin ja otin loimen pois. - Heippa, Miksutin! Sinna oli jo ehtinyt lähtemään jonnekkin, joten lähdin kotiin.
Tässä tarinassa olin ekaa kertaa menemässä kentällä kärryillä.
Sarah& Miksu 6 HM
|| Hauskaa, että aloitit tarinan kertomisen jo koulusta. Tähänkin tarinaan tuo edellä mainitsemani kappalejakojuttu olisi selkeyttänyt, mutta onneksi tästä saa muutenkin hyvin tolkkua. ;) Hienosti kerroit, mitä teit tänä päivänä. Pidän tuosta "lopputiivistelmästä" jossa kerrot lauseella mitä teit. Pari kirjoitusvirhettä huomasin mutta hyvä tarina oli! :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 13, 2013 20:44:07 GMT 2
13.3.13 Keskiviikko
Tulin koulusta Ruolammelle ja talsin loivan mäen ylös. Tarhassa ei ollut ketään muita kuin Miksu. Niin tietysti osa ainakin oli tulossa Suvin WE- tunnille. Suvin WE- tunti. Ei hitto, olin ilmoittautunut sinne ja se alkaisi aivan kohta. No jos pistän vauhtia, saatan ehtiä. Ripeästi tulin mäen ylös ja melkein juoksin hakemaan sitä riimunnarua. Suvi ja muut katto monttu auki siinä. Juoksin tarhalle. Otin Miksun kiinni ja tultiin ripeesti sisään. Muut oli jo melkein valmiita. Laitoin Miksun kiinni ketjuihin ja hain satulan, suitsen ja hoitopakin. Ensin pikainen harjaus, että satulan voi laittaa selkään. Ei se kauneuskilpailua voittais, mutta eihän se ookkaan idea. Ääh… Miten olin voinut unohtaa tän tunnin. Kaviot puhtaiks. Suitset päälle ja se sujui jo aivan rutiininomaisesti. Sitten satula selkään ja satulavyö tiukalle, harjapakki karsinaan odottamaan. - Ei! hittolainen. Se karsina on siivoomatta. Menin kentälle ja kysyin: - Meneekö jonkun hoitsu ulos tunnin jälkeen? - Joo, Rikun mä ajattelin laittaa ulos. Samppa vastasi. - Ok, voinko laittaa Miksun Rikun karsinaan siks aikaa, kunnes siivoon Miksun karsinan? - Joo, toki. - Kiitos! Tunti alkoi ja meillä oli kaikenlaisia juttuja joista minä sen enempää kuin Miksu tajuntkaan yhtikäs mitään, mutta hauskaa meillä oli. Ensiksi oli lämmittely. Sitten laukattiin. HUOM! laukattiin. Minä joka en ole koskaan laukannut. Laukkasin ensimmäistä kertaa elämässäni. Sitten oli tötsän kiertäminen. No joo, sen mä ymmärsin, mutta meillä ei mennyt kovin hyvin. Miksu ei tiennyt mitä teki vaan kaatoi kaikki törpöt. Tosin ei muillakaan mennyt kovin hyvin, vaikkakin paremmin kuin meillä. Sitten oli vuorossa joku kello- jutska. Se meni yli päänahan. Sitten tultiin kahdeksikoille. Se meni ihan hyvin. Tai no, yllättävän hyvin. sitten tuli joku ällä- juttu. Se meni kanssa yli hilseen. Se jälkeen oli semmonen, ett piti ratsastaa semmosen pöydän luo ja heivata semmonen pullo ylös. Se meni aikas hyvin. Sitten oli portti ja kun Miksu steppas niin sain sen riman saranapuolelta irti, mutta ei se lopullisesti hajonnut. Sitten oli silta ja rohkeimman hevosen johdolla kaikki menivät. Onneksi. Sitten oli semmonen ett piti pysähtyä kahen kepin väliin ja siirtää muki toisesta kepistä toiseen. Sitten oli loppu- juttu. Mentiin koko rata. Mä menin käynnissä. Se meni nyt paljon paremmin. Eikä mikään mennyt rikki. Joten kai se meni ihan hyvin. Olin mennyt kokoajan käyntiä lukuun ottamatta alku laukkaa ja ravia, joten ajattelin mennä vielä kentälle. Sinnaa ei näkynyt missään, joten menin yksin. Aurinko alkoi laskea jo, mutta minä aijoin ratsastaa vielä. Menin kiemurauria ensin käynnisää ja se alkoi jo sujua joten aloitin hitaan ravin. Aloitin kiemurauran ja se lähti hyvin liikkelle. Keskellä uraa Miksun ravi putos käyntiin. Hyppäsin pois sen selästä ja näin kuinka Miksu ontui vasenta etustaan. - EI HEMMETTI!!!!!huusin. Suvi juoksi mun luokse ja kysyi: - Mikä hätänä? - Ai, että mitä?! Tää ontuu etustaan. Mitä mä oon tehnyt? Ei V****! Loppu tulikin piiperyksenä. - Mä meen hakeen apua. - Joo. Silttelin Miksua ja sieltä tulikin Sinna ja muu porukka. - Voi ei… Mitä mä oon tehnyt?Oon pahoillani! Nyt mut häädetään tallilta… - No se on kai venähtänyt. Sua ei häädetä tallilta, koska kaikki tekee virheitä. Mutta nyt Sarah tuo sää pinteleitä ja lunta. Suvi ja Samppa auttaa Miksua tukemalla se talliin. Menkää muut hoitamaan hevoset loppuun. Kaikki nyökkäilivät ja lähdin kiireenvilkkaa hakemaan varusteita. Miksu pääsi tulemaan avustettuna talliin. Muut sai toiset valmiiks ja vei karsinaan ja pihattoon. Sitten he tulivat auttamaan meitä. Sitten Samppa ja Suvi meni laittaa hevoset kuntoon ja menin heti siivoomaan Miksun karsinaa. Sain se valmiiksi ja muut alkoivat lähteä kotiin kun minä nyyhkyttelin siinä Miksun karsinassa. - Sarah, eikö sun kannattaisi lähteä kotiin? Sinna kysyi minulta. - Joo, mutta bussi meni jo. Taidan jäädä tänne yöksi. - No et jää. Soita äidillesi. - En pysty. Äiti on Hollannissa työmatkalla. - No soita isälles. - En pysty. Tai pystyn, mutta se ei tule hakemaan, koska on sanonut, että mun pitää tulla itse tallilta kotiin. -No mä vien sut. - Ei sun tartte. - Kyllä vien. - No kiitos taas! - Moikka Miksu! Parane pian! Sinna vei mut kotiin. -Kiitos, Sinna! -Ole hyvä! Hyvää yötä! - Öitä!
Sarah&Miksu 7 HM
Tässä tarinassa Miksun jalka venähtää ja olen WE- tunnilla.
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 14, 2013 15:35:32 GMT 2
14.3.13
Tulin Ruolammelle ensimmäistä kertaa apein mielin. Eilispäivänä olin venäyttänyt Miksun jalan. Tervehdin Miksua ja menin sen karsinaan, enkä nähnyt ketään tallilla. Miksu oli karsinassaan. Otin riimun ja riimunnarun ja menin ottamaan Miksun kiinni. Laitoin riimunnaruun jo valmiiksi kiinni riimuun. Riimu päähän ja otin Miksun käytävälle. Hain harjapakin. Harjasin ja juttelin Miksulle. Se kiilteli. Sitten putsasin kaviot ja koettelin Miksu jalkaa. Se ei tuntunut kuumalle. Otin Miksun irti. Lähdin taluttamaan Miksua ulos ja vasta nyt huomasin, ettei se enää ontunut. Siellä tuuli aika kovaa. Vein Miksun takaisin talliin ja laitoin Miksun jalkaan kylmäkääreen. Lähdin etsimään Sinnaa. Hän löytyi maneesista Pampulan kanssa. - Sinna? huhuilin. - Oi, Sarah. Oota Pampula vähän aikaa. - Mites Miksu? Pampula kysyi. - No siitähän mun pitikin puhua. -Ei kai sille oo sattunu mitään. Kävin aamulla kattoo sitä, mut se vaikutti ihan pirteeltä. - Ei, ei mitään sellasta. Se on ihan ok. Ajattelin vaan kysyy, ett kuinka pian sillä voi ratsastaa? - No voit varmaan kohta puoliin, mutta muista, et heti jos ei astu kunnolla niin heti pois. Ja ota muutenkin rauhallisesti. - Joo. Totta kai! Jes! No meen tästä häiritsemästä. Ulkona tuuli vieläkin aika paljon, mutta selvästi vähemmän kuin hetki sitten. Menin ottamaan Miksulta kylmäkääreen pois. - Heippa kulta. Mennään huomenna ratsastamaan. Kuului hirnahdus.
Sarah& Miksu 8 HM
Jalka paranee.
|| Jalan venähdys ei todellakaan ollut sinun syysi, vahinkoja sattuu kaikille, jopa virtuaalihepoille. ;) Ja jännittävämpää on itsellekin välillä keksiä joku juttu, jonka kanssa pakertaa sitten monen tarinan ajan, kuten Miksun jalka. Hyvin osasit hoitaa Miksun jalkaa, ja tosi suloista, että Miksu hirnahti perääsi! :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Mar 19, 2013 21:05:16 GMT 2
19.3.2013
Olin Miksua tässä muutama päivä käynyt katselemassa ja kävelyttämässä ja jalka vaikutti jo hyvältä. Kun talsin mäkeä ylös ajattelin, että tänään meen kentällä. Tarhalla toitotin itselleni, että mut tapetaan, jos Miksun jalka menee pahemmaks, joten ajattelin ottaa varovasti. En nähnyt tallilla ketään. Menin ottamaan riimunnarun ja otin Miksun käytävälle. Hain harjat ja varusteet. Aloin harjaamaan Miksua. Sain sen puhtaaksi ja aloitin satuloimisen. Sain kuin sainkin satulan kiinni. Yksin. Sitten suitset ja Miksu otti kuolaimet kiltisti. Sitten hain kypärän päähäni ja, koska ulkona ei tuullut lähdin kentälle. Talutin Miksun kentälle ja suljin portin. Nousin sen selkään ja lähdin kävelemään pitkin ohjin. Oli aamu ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Menin käyntiä vähänaikaa ja sitten lyhensin ohjat ja aloitin ravin. Muistin taas Sinnan neuvon ja nousin ylös. Kun sain rytmistä kiinni niin voisin sanoa, että ravaaminen on hauskaa. Hidastin käyntiin ja aloitin kiemurauran. Se alkoi pikkuhiljaa jo sujua. Aloitin ravin ja me päästiin, kuin päästiinkin kentän toiseen päähän. Sekin sujui ihan hyvin. Sitten hidastin käyntiin ja aloin tehdä juttuja jotka saattoi olla Miksulle uusia. Tein ympyröitä ja koko rata leikkaa – kuvioita. Mutta tänään Miksu ilmeisesti halusi pyytää anteeksi, koska oli kiltti ja ne sujuivatkin. Päätin vielä ottaa yhden askeleen eteenpäin. Aijoin hakea puomeja. Laitoin Miksun aitaan kiinni ja aloin raahata puomeja. Otin aluksi kaksi. Vein ne kentälle ja nousin satulaan. Annoin Miksun haistella puomeja, mutta päätin, että nyt tehdään töitä. - Miksu! huudahdin. Kuului vain hirnahdus. Miksu meni käynnissä puomien yli eikä kiinnittänyt niihin juurikaan mitään huomiota. Miksun jalka tuntui vieläkin hyvältä, joten annoin Miksu ravata. Kiersin sillä ympyrän ja tulin kohtisuoraan puomeille. Miksu meni taas hienosti ylitse. Meinasin vielä laukata vähän. Nousin kevyeeseen istuntaan. Puristin pohkeilla ja voi sitä riemua, kun sain tuntea tuon ihanan keinuvan askellajin. En mennyt puomeja laukassa. Nousin pois satulasta ja vein Miksun kiinni aitaan. Sitten aloin raahata puomeja pois kentältä. Otin Miksun ja kävelin tallille. Miksun jalka oli ok, mutta laitoin siihen silti kääreen. Vein varusteet takaisin ja harjasin Miksun karsinaan, mutta käännyin takaisin ja laitoin Miksun kiinni käytävälle. Hain talikon ja kärryt ja otin enimmät jätteet pois ja vein kärryt pois. Sitten vein miksun karsinaan. Otin kääreen pois. - Heippa Miksu!
Sarah & Miksu 9 HM
Jalka ok. Meen puomeja ja laukkaan.
|| Hyvä hyvä! Ajattelit viisaasti, kun päätit ottaa rauhallisemmin, mutta testasit kuitenkin Miksulla aina seuraavaa askellajia (käynti -> ravi -> laukka), jos se ei edellisessä ontunut. Tiivis tarina, ja sinun uteliaisuutesi on hauskaa, kun haluat innolla kokeilla erilaisia ja uusiakin asioita. Hyvin hoidit Miksun jalan taas. ;) Muista vain edellä mainittu kappalejako niin hyvä tulee! :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Apr 2, 2013 20:53:00 GMT 2
2.4.13
- Jes, loppuihan se koulu vihdoinkin! huikkasin parhaalle ystävälleni kun sijaisemme antoi luvan poistua liikkatunnilta. - No, niinpä.
Vaihdoimme vaatteet ja lähdin bussille joka lähtikin köröttelemään Ruolammelle. - Moido! huusin, mutta kaverini oli jo liian kaukana.
Meinasin tehdä läksyt bussis, mutta ei siitä tullut mitään, kun bussi heilui ja huojui kun mitkäkin palmunoksat biitsillä.
Kun saavuin perille ajattelin, että mitäköhän tänään tekisin. Ajaminen vai ratsastaminen. No, päätin ratsastaa. Menin tallille, mutta sitten muistinkin, että Miksu oli ollut ulkona kun olin kävellyt ohi, mutta olin ollut niin ajatuksissani etten huomannut kun Miksu hirnahti minulle. Otin riimunnarun ja porkkanan mukaani. - Miksu kulta! huudahdin. - Iihahaa! kuului vastaus. Laitoin Miksun kiinni ja aloin taluttaa sitä kohti tallia. Laitoin Miksun kiinni käytävälle ja lähdin hakemaan valjaita ja harjoja. Kun tulin takaisin Miksu nuokkui narujen varassa. Herättelin Miksun ja katselin sitä hetken, mutta aloitin kuitenkin työn. Harjasin Miksun kauttaaltaan ja selvitin sen harjan ja hännän joka olikin aivan risun pätkiä täynnä. Sitten laitoin satulan ja se sujui ihan kohtalaisen mitä nyt kerran Miksu hyppäsi eteenpäin kun satulavyö osui sen pyrstölle. Sitten oli suitsien vuoro ja sekin onnistui ihan hyvin. Lähdin maneesille.
Sinna tuli mua vastaan ja kysyi: - Moi, minnes oot menossa? - No maneesillehhan mä. Tuutkos mukaan? kysäisin. - Joo, voin mä tulla. Sinna vastasi rannekelloaan katsoen. - Hyvä, ajattelin mennä puomeja ja laukkaa. Katotaan miten Miksu toimii tänään. Se nimittäin oli ihan puoliunessa silläaikaa, kun olin hakemassa varusteita satulahuoneesta. - Okei, heräähän laiskimus!
Aurinko oli laskemassa puiden taakse ja se näytti syötävän hyvältä. Pari jänistä oli tullut metsän reunaan seuraamaan kolmikkoa. Linnut jaksoivat vieläkin visertää, kaikki oli kuin sadusta. Viimein maneesi tuli näkyviin kuusikon takaa. Sinna meni avaamaan oven. Menimme sisälle ja kiristin Miksun satulavyötä. Nousin selkään.
Aloitin oma-aloitteisesti reippaan käynnin. Nyt vasta huomasin, että Sinnalla oli raippa mukanaan. Sillä sekunnilla päätin, että minähän tyttö en raippaa käyttäisi vaan tekisin työt jaloillani.
Maiskautin Miksulle ja se siirtyi raviin kunhan olin muutaman kierroksen kävellyt. Viestitin Miksulle, että tänään sä tottelet mua etkä heitä maahan. Ravasin vähän aikaa ja otin käyntiin.
Aloitin kiemurauran ja se meni melkein mallikelpoisesti. Sinna kohahti katsomossa. Laitoin Miksun juoksemaan ja alotin ravissa kiemurauran ja sekin sujui ihan hyvin. - Sinna haetko puomeja? - Jep, kuului vaimea vastaus kun Sinna oli jo työn touhussa.
Silläaikaa vetäisin toisen uran ja sanoisin, että jos ei ollut kymppi niin ainakin 10 -. Sinna tuli puomien kanssa. Ensin annoin Miksun haistella puomeja ja sitten mentiin käynnissä. Sen jälkeen nostin ravin ja ravasin puomien vieressä. Siirryin puomien kohdalle ja Miksu meni kuin unelma. Ei kuulunut yhtäkään kolahdusta kun Miksu olikin jo toisessa päässä puomimattoa. Sitten päätin, että nyt laukataan joten niinpä annoin laukkaavut ja siirryin tuohon ihaninpaan askellajiin nimeltään laukka. Se hetki kuuluu ehdottomasti minun elämääni. Sitten ajattelin ottaa loppukäynnit. Sinna lähti tuossa vaiheessa.
Menin tallille ja hoidin Miksun vein sen tarhaan ja putsasin sen karsinan. Kun kävelin mäen alas sanoin:
- Heippa Miksu! Nuku hyvin!
Sarah & Miksu
10 HM
Meen puomeja ja laukkaan maneesilla.
// Käytit paljon hauskoja kuvauksia, jotka saivat hymyn huulille monta kertaa. Bussin vertaaminen palmunoksiin rannalla oli aivan mahtava vertauskuva! Kirjoitit tarinaa paljon vuoropuheluiden merkeissä; sen takia on oikein hyvä, että käytät ajatusviivoja ennen repliikkejä. Hyvä tarinanpätkä! -Sinte
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Apr 3, 2013 20:20:41 GMT 2
3.4.13
- Tuut tuut tuut! puhelin töräytti. - No voi Erkki Leino! huudahdin, koska en saanut isääni kiinni. - No, älä nyt skitso! kaverini huus mulle päin naamaa. - No en, mut tää tympii kun iskää ei saa koskaan kiinni. Kaverini hymähti vieressäni. Näppäilin äitini numeron ja soitin sille. - No, moi. - Moi! Pääsenkö mää tallille? - Mehän sovittiin eilen, että tänään sä meet kotiin lukemaan matikan- kokeeseen. Etkö muista?! - No, kun ei siihen tartte lukee ja voin kerrata bussissa. - Okei, mutta meet käymään kotona ensin ja syöt välipalaa. - Okei. Moi! - Moi! Lähdin käppäilemään kotiin ja söin kotona pari leipää. Heitin repun kotiin ja lähdin tallille. Kun tulin ylös tietä mietin oliko Sinna sanonut jotain tästäpäivästä. Ei tainnut sanoa. Ajattelin laukata ja mennä kavalletteja. Talsin tallille ja menin hakemaan Miksua tarhasta.
JATKUU…
// Aloitit tarinan sopivasta kohtaa: kun aloittaa kirjoittamisen keskeltä tapahtumien kulkua, saa kiinnitettyä lukijan huomion ja kiinnostuksen. Eino Leino oli hauska sanavalinta! matikan- kokeeseen = matikankokeeseen, tästäpäivästä = tästä päivästä, kavalletti = kavaletti. -Sinte
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Apr 8, 2013 18:44:10 GMT 2
JATKUU...
Otin mukaani riimun ja riimunnarun ja lähdin tarhalle. Miksu ootteli minua jo siellä innoissaan. - No, mitä poika? sopertelin Miksulle. Kuului hirnahdus. - Tulehan, poju.
Kun tulin tallille laitoin Miksun kiinni. Hain varusteet ja harjat. Sinnaa ei näkynyt tallilla. Sitten hoidin Miksun kuntoon ja lähdin taluttamaan sitä maneesille.
Menin sisään ja aloitin lämmittelyn. Kävelin ja ravasin ja sitten taas uudelleen. Se meni hienosti. Annoin Miksulle laukka-avut ja siirryin keinuvaan laukkaan. Se oli/on ihanaa.
Kävin hakemassa puomeja ja kavaletteja. Tein puomirivin ja muutaman kavaletin viereen. Ja menin ensin käynnissä, sitten ravissa ja laukkasin maneesin vielä ympäri
Silloin päätin, että tänään hyppään kavaletteja. Ja sillä sipuli! Joten nostin laukan ja suuntasin kohti pientä estettä. En tiedä mitä mun pitää tehdä joten puristin vain pohkeilla Miksun kylkiä ja sain kuin sainkin sen hyppäämään. Se oli mahtava tunne.
Katsoin kelloani ja huomasin, että se oli aika paljon, joten lopetin ja vein esteet pois.
Menin tallille ja hoidin Miksun ja huomasin, että sen karsina oli siivottu. Repäisin repustani lapun ja kirjoitin: KIITOS!
Sitten lähdin kävelemään kotia kohti.
Sarah & Miksu 11 HM
Laukkaan ja meen kavaletteja.
|| Mukavan selkeä loppu. Olet hienosti oppinut käyttämään kappalejakoa ja kerrontaa tarinoissasi, hyvä! Kirjoitusvirheetkin ovat vähentyneet (jos ne tuosta enää vähentyä voivat). Kirjoitat kivaa kieltä, sellaista rentoa, joka ei ole liian säntillistä. Tuo on/oli kohta; jos käytät koko tarinan ajan imperfektiä (mennyttä aikamuotoa), niin käytät tuossakin, eli vaihtoehto olisi oli ihanaa. :) - Britta
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Apr 18, 2013 13:24:52 GMT 2
Pampulan ohjasajotunti 10.4.13
- Onko Bansku täällä? Pampula kysyi. - Joo, oon mä, hän vastasi. Muutkin olivat saapuneet jo. Menimme harjaamaan hepat, ja aloin letittää Miksun harjaa. Juuri kun olin saamassa lettiä valmiiks sormeni petti ja koko hiton letti purkautui.
Samalla aikaa Nuppu ja Bansku olivat hakemassa hoidokkejaan. Tytöt olivat kuolemankielissä keskellä tarhaa. Hepat eivät oleet antaneet kiinni.
Sitten lähdimme kentälle. Sinna alkoi opettaa meitä. - Sarah, parempi tuntuma. Kevyt mutta luja ote. Suurempi voltti. Noin, oikein hienoa.
Tunti loppujen lopuksi meni aikas hyvin.
KIITOS KIVASTA TUNNISTA, Pampula!
Sarah & Miksu 12 HM
oon Pampulan tunnilla.
|
|
Sarah
Tallilainen
|
Post by Sarah on Apr 26, 2013 16:29:04 GMT 2
Maastovaellus kevään kunniaksi 15.4.13
Tulin tallille eväät mukanani. Ja menin hoitamaan Miksun. Kävelimme kentälle missä Bansku meitä jo odotteli. Mentiin alkukäynnit ja sitten maastoon mentiin.Pääsimme laukkaamaan pienen pätkän maastossa. Pääsimme syomään eväitämme leiripaikalle, Sytytimme nuotion siellä ja alkoi tyytyväinen rouskuttelu. Hevosilla oli heinää ja vettä meillä omat eväämme. Sitten hyppäsimme esteitä. Suvi Allilla isomman ja Minä sekä Pampula poneille tarkoitetun. Sitten l'hdimme tallille. hevoset hoidettiin ja vietiin ne tarhaan - Moikka! huutelin kaikille.
Kiitos tunnista!
Sarah & Miksu 13 HM
|
|